
چگونه رهبران در یک بحران، اعتماد ایجاد میکنند؟
در طی ماههای گذشته بهطور ناگهانی وضعیت اقتصادی و شغلی اکثر کشورهای جهان دچار اختلال شده و در رکود فرورفته است. احتمالا شما یا این مسئله را پذیرفتهاید و به ناچار خود را با این شرایط ناگهانی انطباق دادهاید یا در شرایط حادتر به فکر تغییر و تعطیلی بیزینس خود افتادهاید.

اما براستی! یک رهبر در یک بحران چه رفتاری باید از خود نشان دهد؟
رهبری قوی، همیشه مهم است، و در مواقع بحران اهمیت بیشتری پیدا میکند. درست وقتی رهبران از مغز و قلب خود برای پاسخ دادن و برقراری و شکل گیری ارتباط استفاده میکنند، خود را متمایز میکنند. اگرچه ممکن است این یک سبک طبیعی برای همه نباشد، اما یک مهارت حیاتی است که هر رهبر باید آن را بیاموزد.
رهبران در طول یک بحران فرصت منحصر به فردی دارند تا اعتماد ایجاد کنند و سازمان خود را در جهت رشد استراتژیک قرار دهند.
به منظور هدایت مؤثر سازمان از بحران، رهبران باید سه نکته کلیدی را برای ایجاد اعتماد و خروج قوی تر از بحران درک کنند، در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت:

اطمینان خاطر
کارمندان در مواقع بحران به رهبر خود نگاه میکنند تا از آنها اطمینان دریافت کنند و برایشان امیدی در آینده ایجاد کنند. این مسئولیت رهبران است که حقایق را در رابطه با بحران با اطلاعات دقیق در مورد چگونگی تأثیر آن بر کارکنان، سازمان و برنامه پیش رو، همراه با مراحل اثبات و اقدام ارائه دهند. کارمندان به دنبال جزئیاتی هستند که دقیقاً چه چیزی را سازمان برای ساختن فردایی بهتر انجام میدهد. کارمندان امروزی هوشمند شدهاند پس با پاسخها و مکالمات تکرار شده و غیرمعتبر باعث کاهش کارایی آنها نشوید.
آسیب پذیری
آسیب پذیر بودن، به ویژه به عنوان یک رهبر، شجاعت میخواهد. در طول یک بحران، کارمندان به جای یک مکالمه سخت و تمرین شده به دنبال رهبری یک انسان هستند. رهبری انسان محور باعث ایجاد اعتماد و شجاعت میشود و در مواقع بحران، یک نقطه ارتباط با کارکنان ایجاد میکند. آسیبپذیری میتواند ناراحتکننده باشد، اما نشاندهنده قدرت است که بتوانید به روی سازمان خود باز شوید. در دنیای دائماً در حال تغییر ما، هیچ کسی همه پاسخها را ندارد. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که کارمندان از شما سؤالاتی میپرسند که ممکن است شما ندانید، به اشتراک گذاشتن این که پاسخ آن را نمیدانید و سپس به اشتراک گذاشتن آنچه انجام میدهید برای به دست آوردن پاسخ، تأثیرگذار است. رهبری با صداقت و شفافیت، به ویژه در یک بحران، کلیدی است..وقتی با کارمندان در مورد کارهایی که انجام میدهید و نمیدانید همسطح و صادق باشید.

ثبات
از طریق به روزرسانیهای منظم و پیشگیرانه، اطلاعات را به سادگی و به طور واقعی به هم منتقل کنید. افراد را در ارتباط نگه دارید و به آنها کمک کنید تا “چرا” را در پس تصمیمات و اقدامات دشوار درک کنند. این به ایجاد درک و تعامل متمرکز کمک میکند.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که رهبران در بحران میتوانند مرتکب شوند، سکوت یا پنهان شدن است. این اقدامات بلافاصله منجر به سوء ظن و سلب اعتماد میشود. در عوض، به سرعت برای چارچوببندی موضوع حرکت کنید، موقعیت را در چشمانداز قرار دهید و درگیر شوید. به مردم کمک کنید بفهمند چه اتفاقی میافتد و اقداماتی که شرکت برای پیشبرد آن انجام میدهد چیست. هنگامی که رهبران با ارتباطات به موقع، واضح و شفاف پیش میروند، این امر باعث میشود که ذینفعان از فرضیات نادرست یا انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری کنند.
مسئله این نیست که آیا – بلکه چه زمانی – یک بحران بر یک سازمان تأثیر می گذارد. کسبوکارها و رهبرانی که از قبل برنامهریزی میکنند و آماده میشوند، بهترین موقعیت را برای واکنش سریع، به حداقل رساندن آسیب و حرکت مؤثر به جلو دارند .